usunięcie wrastającego paznokcia

Wrastający paznokieć jest jednym z najczęstszych schorzeń w obrębie aparatu paznokciowego. Problem wrastającego paznokcia dotyczy najczęściej palucha, rzadziej innych paznokci stóp bądź rąk.

Kiedy może pojawić się problem z wrastającym paznokciem?

Do czynników predysponujących do wrastania paznokci należą:

- nieprawidłowe przycinanie paznokci, zbyt głębokie wycinanie kątów paznokcia,

- ucisk na płytkę paznokcia przez źle dopasowane obuwie,

- uraz mechaniczny płytki paznokcia

- inne choroby paznokci, jak np. wieloletnia grzybica, genetyczne występowanie wrastających paznokci.

Jakie są objawy wrastającego paznokcia?

Wrastający paznokieć powoduje kłujący lub piekący ból w obrębie części dystalnej palca, zaczerwienienie, obrzęk paca, objawy przerostu skóry – tzw. „dzikie mięso” występujące przy brzegu paznokcia, z którego może sączyć się ropa. Dolegliwości nasilają się podczas dotyku i uścisku na paznokieć.

Jak wygląda zabieg wrastającego paznokcia i czy boli?

Zabieg wrastającego paznokcia przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym. Środek znieczulający podaję się przy podstawie palca i etap ten może być bolesny dla Pacjenta. Następnie wycięcie wrastającego paznokcia nie powinno powodować bólu i dyskomfortu Pacjenta. Zabieg trwa około 20 do 30 minut. Chirurg w PP CLINIC Lublin wykonuje jeden z następujących zabiegów:  usuwa część paznokcia – klinowe wycięcie paznokcia, usuwa tkanki zapalne i martwicze skóry brzegu paznokcia, usuwa cały paznokieć. Czasami konieczne jest założenie szwów na skórę przy brzegu bocznym paznokcia. Decyzję o sposobie leczenia lekarz ustala z Pacjentem przez rozpoczęciem zabiegu. Pacjent po operacji wrastającego paznokcia opusza PP CLINIC Lublin z opatrunkiem i zaleceniami lekarskimi.

Operacja wrastającego paznokcia i co dalej?

Pacjent wychodzi do domu zaraz po zabiegu i może wrócić do codziennej aktywności (z ograniczeniem nadmiernego wysiłku fizycznego powodującego uraz miejsca zabiegu). Opatrunek zmienia się po 1 do 2 razy dziennie oraz stosuje się zalecone przez lekarza leki, np. antybiotyk, maści. W przypadku wystąpienia dolegliwości bólowych skuteczne są leki przeciw bólowe powszechnie stosowane bez recepty. Kontrola po zabiegu usunięcia wrastającego paznokcia następuje w PP CLINIC Lublin zazwyczaj po około 7 dniach.